Bedre utvalg, lavere priser og bedre betingelser er bare begynnelsen av hva vi har i vente i den videre utviklingen av netthandel i Norge. Handel på nett har for alvor blitt et avgjørende satsingsområde for seriøse aktører på markedet. Et stadig større fokus på gode nettbutikkløsninger gjør at det er forbrukerne som står igjen som den store vinneren. Den andre gode nyheten er at det mest sannsynlig kommer til å bli enda enklere og billigere for norske forbrukere å handle på nett.
De som husker Internetts spede begynnelse på 90-tallet, husker kanskje fjerne minner fra de første nettbutikkene som blant annet Amazon. Her kunne man bestille billige bøker fra utlandet, og få de hjem i posten på én uke eller to. Det var noe eksotisk og spennende over prosessen, men spådommene for den videre utviklingen var delte. Mange hadde sterke meninger, men det var nok få som virkelig forsto hvor stort dette kom til å bli.
På begynnelsen av 2000-tallet var netthandel fremdeles en fjern greie for de fleste nordmenn, og det var ikke noe folk hverken følte de hadde behov for eller særlig interesse av å ta del i. Det var knyttet stor skepsis til påliteligheten til nettbutikkene, og mange var nok også særlig bekymret for å legge igjen kortinformasjon og andre sensitive opplysninger. I etterpåklokskapens navn kan nok dette har vært lurt i og med at datasikkerheten fremdeles var særdeles svak på dette tidspunktet.
Siste halvdel av 2000-tallet og begynnelsen av 2010-tallet var perioden ta netthandel i Norge for alvor skjøt fart. Folk skjønte etter hvert at dette stort sett var like trygt som vanlig fysisk handel, og at varene stort sett ville bli levert som avtalt. Samtidig vokste det nok en bevissthet rundt valg av nettbutikk, og påpasselighet for valg av en seriøs aktør. Enten vi liker det eller ei så er vi gruppemennesker, og vi handler etter mønstrene som finnes i samfunnet. Bokstavelig talt begynte vi også å handle på nett etter hvert som vi la merke til at dette var en allmenn greie.
Av Norges aller største og viktigste nettbutikker i dag, er de aller fleste startet etter 2010. Komplett, Netthandelen og HaugenBok er noen hederlige unntak som har startet så tidlig som på 90-tallet, men som allikevel har tålt tidens tann. Nøkkelen til suksess har nok vært sammensatt, men pålitelighet, gode priser, godt utvalg og god service er noen av stikkordene for å overleve i nettjungelen.
Heldigvis kommer også nye aktører på markedet og utfordrer posisjonen til de nåværende. Dette tvinger butikkene til å skjerpe seg maksimalt i kampen om kundene, noe som gjør butikkene bedre og kundene mer fornøyd. Klikk her for å se en av de mest spennende nykommerne på det norske markedet.