Når Google på slutten av 90-tallet tok grep om markedet for søkemotorer, så var det få mennesker som forstod hva som egentlig foregikk. Til den dag i dag er det kun de færreste som har den tekniske kompetansen til å forstå seg på hva som ligger bak algoritmen som Google baserer seg på. Her er det riktignok mange ting, men det er en ting som trumfer alt, og det er linker. Før Google var alt basert på selve innholdet, men Google anså linker som en type stemme for at innholdet på en side var bra, og dermed var en ny algoritme født.
Selv om algoritmen har blitt endret hundrevis av ganger siden slutten av 90-tallet, så står fortsatt lenker som den viktigste faktoren. Det er derfor helt essensielt for nettsideeiere å bruke mye tid på linkbuilding. I det store utlandet, der konkurransen spesielt på .com domener er nærmest umulig, så er det fort gjort å gi opp. Men i Norge, der det kun er en håndfull som virkelig kjenner til linkbuilding, så kan du ta grep om dette markedet og potensielt ranke ganske så mye høyere i søkemotoren som et resultat av dette. Det er nærmest ingen begrensninger for hvor langt god linkbuilding kan ta deg i søkemotoren.
Hvordan bygger jeg linker?
Først og fremst må du forstå hvordan linkbuilding fungerer før du kan lyktes med dette. Når du skal kjøpe et domene vil du allerede kunne se på hvordan linkene er bygget opp rundt domenet om det har vært registrert tidligere. Det har seg nemlig sånn at domeneeier og alt av sidens innhold kan endres, men dersom for eksempel VG sendte en link til siden en gang i tiden, så vil denne linken mest sannsynlig bestå i all tid fremover. Med andre ord har du før du allerede har igangsatt linkbuilding mest sannsynlig et bredt utvalg av linker.
Det betyr derimot ikke at du kan hvile på laurbærene. Nå er det nemlig opp til deg å bygge linker som skal være bedre enn konkurrentene. Det beste steget du kan ta er å kontakte bloggere og andre informative sider innenfor din nisje. Spør disse om å publisere innhold med linker til din nettside, da selvfølgelig mot betaling. Det koster litt å bygge linker vanligvis, men det vil være verdt det. Eventuelt kan du benytte deg av muligens daglig leder i din organisasjon, om han er et kjent navn, til å skrive en artikkel for bloggen eller et magasin – da får bloggen en ekspert stemme innen bransjen, mens du får en gratis link i retur.
Linker gir mer trafikk – og mer salg!
Det er liten tvil om at linker fra mange forskjellige sider gir deg flere besøkende på din nettside. Allikevel er det kanskje til og med ikke denne trafikken som er det beste ved linkbuilding.
Selve verdien av linkene hinter nemlig til at søkemotoren skal ranke deg høyere. Innenfor enkelte nisjer kan høyere ranking bety flere tusenlapper ekstra i inntekt. Derfor bør du sette i gang med linkbuilding umiddelbart!