Kan eSport bli en stor, nordisk business?

Kan eSport bli en stor, nordisk business?

I Nord har vi ufattelig mange vintermåneder. Jo lenger Nord du kommer i Norge, Sverige og Finland, jo lengre og kaldere blir vinteren. Selv Danmark er ingen dans på roser om vinteren. Dette har blant annet ført til at de Nordiske innbyggerne er de i verden som bruker mest tid innendørs. Dette reflekteres blant annet av at nordmenn bruker aller mest per innbygger i verden på interiør. Men dette er i stor grad en feminin interesse. Hva så med gutta?

Du har nok gjettet riktig allerede. Gutta elsker gaming, og det viser seg om og om igjen. Aktiviteten som nok har fått et litt dårlig rykte etter mange års harselering om å sitte for mye inne har aldri vært mer i vinden. Nå er eSport på banen, og dette har allerede blitt helt massivt i for eksempel Danmark og Sverige. Norge henger litt etter, men det er ingen grunn til at vi ikke kan gjøre stor business ut av dette også. Er eSport kanskje den neste store bransjen som skal komme fra Norden?

 

Norden er kjent for store innovasjoner

Om en ser bort fra bunad, falukorv og Angry Birds, så har faktisk Norden ganske store og betydelige innovasjoner gjennom sin historie. Et godt eksempel på dette er svenske Spotify, som i dag har dominert verden. De var en av de første med betalt musikkstreaming i markedet. Dessuten var Nokia i sin tid absolutt langt fremme innenfor mobiltelefonbransjen. Nå kan det fort hende at Norden blir hjem til mange bedrifter innenfor eSport også.

Ettersom populariteten av nettspill økte, så økte også insentivet for businessorienterte til å entre markedet. I dag leter gründere stadig etter nye ideer, og feltet for eSport er intet unntak. Her er det tross alt et massivt marked å ta av. Produkter slik som gaming stoler, tastatur, mus, og annet computerutstyr kommer kanskje først til minnet. Dessuten kan spillene streames, og både reklameinntekter og donasjoner kan føre til massive inntekter.

 

Et marked for de mindre aktørene

Er det en ting som er sikkert, så er det at om eSport virkelig slår igjennom her i Norge, så blir dette en stor gevinst for noen som virkelig har stått i en storm. Gamere har blitt sett ned på. De har blitt kalt nerder og alt som er, men nå kan det virkelig være deres tur til å skinne. De med mest erfaring under vingene blir uten tvil viktige brikker, og de som ønsker å kapitalisere på dette markedet blir nok nødt til å nå ut til akkurat disse menneskene.

Det kan derimot være at disse individene velger å starte opp på egenhånd. Med ofte gode IT kunnskaper, og dessuten stor kunnskap om emnet og kanskje også bransjen, så er det ingen grunn til at de mindre aktørene ikke skal kunne lykkes her. Sett bort i fra de massive arrangementene, så trenger de færreste ideer innenfor eSport noe ekstremt med kapital. Norden kan virkelig bli et senter for eSport, og om Norge slenger seg på i tide, så kan vi fort bli en fremtredende nasjon!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.