Er alternativ markedsføring glemt i Norge?

Er alternativ markedsføring glemt i Norge?

Norge er et vidstrakt land som inneholder en rekke spennende bedrifter. Våre gründere når alle verdens hjørner med deres produkter. Men enhver markedsføringsekspert vil nok stille spørsmål til hvorvidt dette handlet om kvaliteten på produktet/tjenesten, eller om det var en god innsats i forhold til markedsføring. Ofte heller det mot førstnevnte for de norske stjernene. Det er fordi vår markedsføring ofte er kjedelig og så langt innenfor boksen som overhodet mulig.

Selv om enkelte lykkes, så er det igjen kun et resultat av meget høy kvalitet. Er man best på det man holder på med, og ikke minst alene om det, så vinner en fort kunder. Men dersom vi tar for oss kompetitive bransjer, så er det mange bedrifter som står fra utsiden og ser inn på kompetitive markeder, både nasjonalt og internasjonalt. Det er for disse bedriftene på tide å tenke utenfor boksen og se på nye muligheter innen markedsføring for å bidra til økt vekst.

 

Tenk utenfor boksen med nye strategier

Norge er på mange måter for preget av teoretisk markedsføring. Enhver annonse skal ha samme format, nyhetsbrev skal være helprofesjonelle, og selv dørselgere skal preppes med den samme gamle salgspitchen. Men hva om alt dette ble snudd på hodet og vi tenkte nytt? Det trenger ikke å bety at en går helt vekk fra sine røtter av den grunn. Det går nemlig an å benytte seg av de samme gamle taktikkene som fungerer så bra, men med et fokus på fornyede metoder for leveranse.

Det finnes mange nyere teknikker for markedsføring. En teknikk flere og flere bruker er SEO, disiplinen som handler om å øke en bedrift sin synlighet i søkemotorene. Det går også an å utnytte den massive veksten som finnes i sosiale medier. Dessuten kan bedrifter være godt tjent med å tenke enda lengre utenfor boksen enn dette til og med. Hvilken fantastisk kampanje for markedsføringen ville det for eksempel vært dersom din bedrift sendte håndskrevne brev til kundene? Eller hva med å hoste et arrangement i den lokale byen?

 

Vær kreativ med markedsføringen

Det viktigste når en tenker utenfor boksen er å la kreativiteten florere. Forsøk på å inkorporere nye metoder i din markedsføringsmiks, men benytt deg av de klassiske teoriene som er basert på vitenskap. Igjen, det er ingen grunn til å få panikk og gå helt av styre. Selv en liten endring i budskapet kan ha en stor effekt på dine resultater. En liten endring på leveransen av budskapet kan derimot ha en desto større effekt.

Alternativ markedsføring, med SEO, affiliate markedsføring, personaliserte annonser, og en rekke andre spennende konsepter kan virkelig få din bedrift til å bli satt i fyr og flamme hva gjelder salg. I et marked som er fullt av bedrifter med kun klassisk markedsføring, altså det norske markedet, så skal det i grunn ikke stort til for å skille seg ut. Prøv deg frem i et spennende landskap, og hvem vet hvor raskt du kan vokse. Kun din fantasi begrenser hvordan du kan markedsføre din bedrift!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.